Kulit Kena Alahan Make Up Ke Tu? Meh Cuba Rawat Dengan Bahan-Bahan Ni!

Bila korang rajin pakai make-up, mesti korang jenis main pakai aje kat kulit korang tanpa korang periksa kan?  Last-last kulit jadi kemerahan, gatal-gatal dan keradangan disebabkan kulit korang alami alahan pada bahan kosmetik.  Tak pasal-pasal seharian la korang tak keluar rumah sebab kulit jadi gatal kan. 

Image result for hijab make up
Gambar Hiasan



Relaks gais, jangan risau.  Apa kata korang cuba bahan-bahan ni untuk atasi masalah alahan kulit korang tu:


1.  Aloe vera
Jadikan aloe vera sebagai topeng wajah, biar selama 15 minit lepas tu bilas.  Aloe vera mengandungi sifat penyejukan, penyembuhan dan pelembap untuk kulit tau.


                                       Image result for aloe vera



2.  Air mawar
Bilas aje muka korang dengan air mawar setiap hari.   Selain tu, korang boleh jadikan air mawar sebagai topeng wajah ye untuk beri kelegaan pada ruam kulit, keradangan dan alahan pada kosmetik ye.


3.  Minyak zaitun
Minyak zaitun ada agen anti-radang dan membantu suburkan kulit.  Zaitun pun melembabkan kulit secara semula jadi dan berkesan lebih lama dari aloe vera.
                                          Image result for minyak zaitun

4.  Timun
Timun terkenal dengan sifat pelembab semulajadi.  Rendamkan kapas lembut dalam air bersih, kemudian letak dalam peti sejuk selama beberapa minit.  Lepas tu, ambil kapas tadi dan jadikan sebagai topeng wajah.


5.  Teh
Lepas habis minum teh jangan buang uncangnya.  Gosokkan uncang teh perlahan-lahan di permukaan kulit dan urut dengan lembut.  Biar selama 10-15 minit.   Amalkan setiap malam ye.
                                        Image result for ampas teh


Kalau korang rasa tak ada masa nak buat tips-tips ni, boleh aja kalau consume Dianz Vitamin.   Sebabnya, Dianz Vitamin berkesan dalam merawat masalah kulit korang.  Asalkan korang konsisten dalam pengambilannya ok.  :relaxed:
                                             Image result for dianz vitamin premium

So guys, lepas ni korang kenalah berhati-hati kalau nak pakai bahan kosmetik tu.  Pastikan korang periksa dulu bahan-bahan kandungannya ya.  Selamat beramal dengan tips-tips tadi. 

Comments