PASTIKAN ADA NO MAL/NOT/KKM BARU BELI!

Gais, Abam DD mai lagi!!!!  Hangpa yang selalu consume Dianz Vitamin mesti dok perasan ada stiker silver KKM kat botol tu kan?  Lepas tu ada pulak no MAL/KOT/KKM semua tu.  Tapi hangpa tau dak apa dia? Kalau tak tau jangan risau, hari ni abam DD nak story sikit.


Sebenaqnya, semua produk kosmetik & farmaseutikal dengan apa-apa produk makanan tambahan semua kena daftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD)sebelum dijual.


No pendaftaran setiap produk pulak dah berdaftar dengan PBKD biasanya akan dapat safety measure macam nombor pendaftaran dengan stiker hologram tulen.  

Kalau produk farmaseutikal, supplemen kesihatan atau yang ubat tradisional ada no pendaftaran yang start dengan ‘MAL’, lepas tu ada lapan angka, dan diakhiri dengan huruf macam ‘A’, ‘T’, ‘X’ atau ‘N’.  Contohnya, untuk Dianz Vitamin sebagai supplement makanan tambahan jatuh bawah kod N, MAL16095012NC.


No MAL untuk Dianz Vitamin

No MAL untuk Ubat Bukan Racun (huruf X)


No MAL untuk ubat tradisional (huruf T)


No MAL untuk Ubat Terkawal (huruf A)



Kalau produk kosmetik, nombor depa pulak dalam bentuk ‘NOT’, lepas tu ada 9 angka dan akhir dengan huruf ‘K’.  Contohnya, NOT011023871K.


Kalau nak tau jugak, produk yang bernotifikasi dengan PBKD ni tak guna huruf ‘KKM’ dalam nombor pendaftaran & notifikasi.


Point dia kat sini, kalau produk yang hangpa dok guna selalu tu ada No MAL maksudnya produk tu memang selamat untuk hangpa guna, bebas dari bahan merkuri, sabrutamine, dan bahan-bahan dadah terlarang.


Macam produk Dianz Vitamin jugak, sebab produk Dianz Vitamin selamat digunakan dan bebas dari bahan terlarang.  So hangpa jangan risau, dijamin selamat!


Tak percaya, kat setiap botol Dianz Vitamin ada stiker hologram & no pendaftaran MAL naa!


So lepas ni hangpa jangan risau dah pasai Dianz Vitamin ni, sebab terbukti selamat untuk hangpa consume.  Baru boleh jadi peloles dengan aman!


Comments