Bahan-Bahan Ini Mampu Merawat Sunburn Tanpa Perlu Berbelanja Mahal!

Seharian kerja kat luar, semestinya kita akan terkena sinaran matahari pada kulit wajah kita.  Bila dah terkena sinaran matahari, semestinya masalah kulit terbakar, kusam dan sebagainya terjadi.  Perit sakit kalau kena sunburn tu MasyaAllah hanya Tuhan yang tau. 

Image result for hijab tengah panas
Gambar Hiasan

Tapi korang jangan risau.  Boleh aja korang gunakan bahan-bahan ni untuk merawat masalah kulit korang.  Antaranya:



1.  Ais
Basuh muka bersama-sama air campur ais.  Suhu sejuk ais akan kurangkan kemerahan dan lembapkan kulit wajah korang.

                                        Image result for ketul ais untuk muka


2.  Dadih
Guna dadih biasa dan jadikan sebagai masker.  Dadih kaya dengan vitamin dan mineral yang boleh melembabkan kulit akibat terkena sinaran matahari. 


3.  Aloe vera
Beberapa tangkai aloe vera korang potong dan ambil lendirnya.  Sapu kat kulit & urut secara perlahan.  Lidah buaya merawat kulit akibat pedihnya kulit terbakar lalu menghasilkan sel kulit baru.
                                      Image result for aloe vera

4.  Soda bikarbonat

Campur soda bikarbonat dengan sedikit jus lemon & minyak zaitun dan sapukan pada bahagian kulit yang terkena sinaran matahari sebelum tidur.  Biarkan semalaman dan bilas esok pagi.  Bukan setakat cerahkan kulit, tapi tanggalkan sel-sel kulit mati juga tau.


5.  Timun & kentang
Potongan timun & kentang dapat sejukkan kulit dan redakan kesakitan akibat terkena sinaran matahari.  Selain tu, mampu juga memperbaiki warna kulit dan redakan keradangan kulit.
                                     Image result for timun dan kentang


Selain tu jugak, korang boleh amalkan pemakanan supplement tambahan seperti Dianz Vitamin.  Sebab Dianz Vitamin bukan setakat merawat masalah kulit akibat sunburn, siap mampu pulihkan kekusaman kulit korang akibat terkena sinaran matahari tau!  :astonished:

                                            Image result for dianz vitamin premium


So, bahan-bahan ni mudah aje didapati dan murah.  Amalkan selalu tips-tips ni, insyaAllah masalah kulit terkena sunburn korang akan setel dengan jayanya.  Selamat beramal chuolls!  :kissing_heart:

Comments