Tips Penjagaan Kulit Ketika Melancong

Holidayyyy!!!!  Of course la seronok kalau pergi holiday kan?  Sape aje yang tak seronok?  Taapi itulah, sepanjang holiday kita pun nak kekal cantik jugak.  Cuma adakala, tempat yang kita nak bercuti tu cuaca tak sesuai dengan kulit kita.  Nak tak nak, terpaksa hadap dengan keadaan cuaca yang tak sesuai dengan kulit.  


Related image
Gambar Hiasan


Tapi korang jangan risau, di sini ada beberapa tips yang sesuai untuk korang jaga kulit ketika melancong nanti.


1.  Selalu buat rawatan asas

Semasa bercuti, buat rawatan kerana anda bawa produk yang penting sahaja. Penting untuk korang bersihkan sisa solekan dengan betul dan pakai krim pelindung wajah. Guna pelembap atau serum yang ada  antioksidan, protein dan lipid agar kulit anda sentiasa rapi dan terjaga.

2.  Tingkatkan SPF Anda

Gunakan SPF setiap hati walaupun cuaca tempat bercuti anda sesuai dengan kulit. SPF boleh jaga kulit daripada kemerahan dan bahaya sinar matahari. Jangan lupa pakai krim pelindung berulang kali.
Image result for spf


3.  Jangan guna Acid & Retinol dulu

Kalau selalu habiskan masa yang banyak dibawah matahari, jangan gunakan produk yang ada acid & retinol terlebih dahulu. Ganti dengan produk yang tidak sensitif dengan cahaya.

4.  Tanpa solekan
Masa bercuti ni adalah masa terbaik untuk anda tak pakai solekan.  Biarkan kulit wajah anda bernafas buat seketika supaya kesegaran kulit sentiasa terjamin.
Image result for without make up muslimah
Gambar Hiasan

5.  Rawat kulit semasa di dalam penerbangan

Udara atas kapal terbang tidak baik untuk kulit kita. Biasanya bakteria pun akan muncul membuatkan pori-pori terutup dan munculnya jerawat. Bila dah sampai, gunakan masker untuk buat eksfoliasi.


6.  Jangan sentuh wajah
Jagan gosok muka dengan kasar kerana bakteria dari tempas asal akan berpindah ke bahagian kulit yang lain. Selalu cuci tangan dan bawa hand sanitizer selalu.

7.  Pakai Dianz Mask And Moist

Rasa risau wajah jadi kotor semasa bercuti?  Apa kata bawak sekali Dianz Mask And Moist waktu bercuti nanti.  Berkesan untuk bantu anda membasmi whitehead dan sekaligus menyegarkan wajah anda sepanjang percutian.  Semestinya momen anda akan menjadi semakin bermakna pada percutian kali ini!

Image result for dianz mask and moist



Okay, ni antara tips-tips yang anda boleh cuba sewaktu anda bercuti nanti.  Pastikan rutin penjagaan kulit anda sentiasa berterusan walaupun sewaktu bercuti.  InsyaAllah, kulit anda akan menjadi lebih sihat dan segar selepas pulang bercuti nanti.

Comments